De fleste af os har nerverne uden på tøjet, når vi skal holde foredrag. Hvad hvis du laver kage i det? Hvad hvis der ikke er nogen, der klapper? Hvad hvis der er nogen, der stiller dig et spørgsmål, du ikke har svar på? Hvad hvis du kaster op lige midt på scenen? (Helt ærligt, hold i det mindste om med at bekymre dig om den sidste.)
Men hvis du forbereder dig ordentligt, behøver det ikke at være sådan en skræmmende, nervepirrende oplevelse. Chancen for at vise dig fra din bedste side og skabe opmærksomhed omkring dit brand er faktisk ret spændende, især hvis du har et nyere firma og er ude på at præsentere din ekspertise—og det, du har at tilbyde—for verden.
Her skitserer vi fem skridt, du skal tage, før du går op på scenen, for at sikre dig, at du vil få den mest oprigtige forbindelse med dit publikum, få dit budskab igennem inden for den tildelte tid og (allervigtigst) ikke besvime.
Spring til...
1. Øv dig, øv dig (og øv dig igen)
Der er to fordele ved at følge dette gamle råd. For det første, vil du blive fortrolig med det materiale, du skal præsentere, mens det dulmer nerverne—efter at have oplæst dit foredrag for din mor, din bedstemor og dine seks nærmeste venner vil oplevelsen virke meget mindre skræmmende.
For det andet vil du forbedre din præsentation betydeligt. Publikum ønsker at komme i kontakt med folk, de ser holde foredrag eller give en præsentation, og hvis du læser højt fra et stykke papir i 20 minutter, vil de ikke få chancen til det. Jo mere tjek du har på det, du skal sige, jo mere vil du kunne holde øjenkontakt, klemme et par vittigheder ind, og sørge for, at du får alle dine vigtige punkter ind før buzzeren lyder.
2. Kend din plads
Hvis du har mulighed for det – som for eksempel på en konference eller ved et cocktailparty – så tjek, det sted, hvor du skal holde foredraget. Bruger du mikrofon? Har du nogen krav med hensyn til AV? Jo bedre du forstår dine omgivelser, jo bedre kan du koncentrere dig om selve foredraget. Og hvis du indarbejder AV aspekter i din præsentation, skal du tilbage til nummer 1.
3. Kend dit publikum
Jeg har talt meget udførligt om, hvor vigtigt det er at kende din målgruppe på tværs af alle de forskellige måder, du kommunikerer på. Men dette punkt er velsagtens mest vigtigt, når det gælder personlig kommunikation. Det vigtigste mål du har, når du skal holde foredrag, er virkelig at oprette kontakt til dit publikum. Uanset hvor god du er til at gennemgå det forhåndenværende emne, vil det ikke gå ind, med mindre folk ikke fatter det. Og hvis du ikke får dit budskab igennem, kan det hele vel være ligegyldigt?
Sæt dig ind i, hvad arrangementet går ud på og tjek ind med arrangørerne på forhånd, så du ved, hvad du kan forvente, og derfor kan tilpasse dine bemærkninger i overensstemmelse dermed. Overvej for eksempel, hvordan du ville forklare det nuværende sociale medie univers for et lokale fyldt med pensionister i forhold til et lokale fyldt med universitetsstuderende. Helt andet foredrag, ikke? (Svar: ja.)
Endnu en ting, man skal tage i betragtning, takket være vores digitale verden, som er i konstant udvikling, er eventuelle virtuelle publikummer, der muligvis deltager i begivenheden. Bliver dit foredrag live streamet? Live tweetet? Det er lige så vigtigt at forstå denne gruppe. Spørg hvilke platforme, indholdet vil blive formidlet over—som for eksempel arrangementets Facebook side—så du videre kan tilpasse dit foredrag, så du også henvender dig til dette publikum. Og da teknologien bag dette kan blive kompliceret (især, hvis du har planer om at engagere dit digitale publikum i realtid!), skal du separat bruge tip #1 og tip #2 til dette aspekt, før du stiger op på den scene.
4. Find balancen
Hvis du har grundlagt en indholdsproducerende forretning, og du holder foredrag for folkene fra Grundkursus for Indholdsproduktion, giver de god mening, at du taler om din virksomhed og din erfaring inden for industrien. Men ofte er forbindelsen mellem det, du foretager dig, og det, du taler om, ikke så ligetil. Og i de tilfælde skal du huske, at mens du selvfølgelig skal benytte dig af chancen til at få opmærksomhed for din virksomhed, er det heller ikke godt at virke for “sælgeragtig”.
Men hvordan finder du så balancen? Du skal huske, at du repræsenterer dit brand, så hvis du holder et tæskegodt foredrag, vil folk ønske at finde ud af mere om dig. Så længe der er et sted, hvor de let kan finde dig og finde ud af hvad du laver (dvs. sørg for at firmanavn, hjemmeside adresse og Twitter handle er på dine dias eller i programmet for arrangementet, så lægger folk to og to sammen helt automatisk—uden at det er nødvendigt med pinlige, akavede bemærkninger om dit brand i foredraget.
Når det er sagt, er det dog helt i orden at finde et eller to steder, hvor du meget passende (og meningsfuldt) sammenholder det, du gør, med det emne, du diskuterer, når du finder ud af, hvad du skal sige.
Allersidst skal du sørge for at netværke ved arrangementet. En af de største fordele ved at holde foredrag er muligheden for at etablere dig som ekspert, så sørg for at være til rådighed for folk, der har spørgsmål og til at hilse på, både før og efter foredraget, så du rigtig kan vise, hvad du kan.
5. Træk vejret
Jeg mener det, husk at trække vejret. Det skal nok gå helt fint alt sammen!